Pages

SUMBANGAN MADRASAH AL QURAN


MAQ A
Madrasah AL-Quran telah di tubuhkan seawal tahun 1980 an lagi, ia menjadi titik tolak dalam melahirkan da'i terutamanya di Seluruh Sarawak. Di bawah ini adalah sedikit gambar lama dan baharu. Pada masa sekarang, Madrasah AL Quran di bangunkan sesuai agar lebih selesa dan mampu menampung pelajar dengan lebih ramai.

Madrasah AL-Quran yang lebih di kenali sebagai MAQ di bangunkan hasil bantuan sumbangan ikhlas orang perseorangan. Sumbangan di perlukan bagi menampung perbelanjaan pengurusan pentadbiran serta pembinaan baru MAQ.

Berikut adalah butiran Madrasah tersebut.

Alamat Madrasah AL Quran Bintulu
No. 457, KAMPUNG BARU, 97000 BINTULU, SARAWAK, MALAYSIA
TEL : 086-338172
EMAIL: maqbtu@gmail.com

AC BANK:
BIMB- Bank Islam Malaysia Berhad
11031010019494

Segala sumbangan atas nama 'MADRASAH AL QURAN'

Sumbangan tuan/puan di dahului dengan jutaan terima kasih. Semoga ALLAH membalas jasa baik pihak tuan/puan. Kami akhiri dengan ayat Al Quran dan hadith di bawah...

“Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipatgandakan (pahala) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (al-Baqarah:261)

“… dan barang apa yang kamu nafkahkan maka Allah akan menggantikan harta yang dishadaqahkan, memberkahinya dan menambahkan karunia-Nya”. (Saba’34:39)


Jagalah kamu dari neraka walaupun dengan separoh kurma. Jika kamu tidak mendapatkannya, maka dengan kata-kata yang baik.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim dari hadits Adi bin Hakim)

“Tidak seorang hambapun bersedekah dengan suatu sedekah dari usaha yang baik, dan Allah tidak menerima kecuali yang baik, melainkan Allah mengambilnya dengan Tangan Kanan-Nya lalu Dia memeliharanya sebagaimana salah seorang dari padamu memelihara anak kuda, sehingga kurma itu menjadi seperti gunung Uhud” (HR. Al-Bukhari, Muslim, At Tirmidzi dan An Nasa’i)

“Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebaktian (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sebagian harta yang kamu cintai” (QS. Ali Imran 3: 92).



Gambar yang di ambil pada tahun 1989, antara pelajar terawal di Madarasah AL Quran, sebahagian besarnya menjadi tenaga penda'wah di sekitar Sarawak.
Antara tenaga pengerak MAQ Bintulu
Bangunan MAQ yang sedang di dalam pembinaan.

Tenaga pengajar Ustaz Ali Fathullah Harun ketika berada di bangunan baru MAQ

-SUMBER GAMBAR FACEBOOK MADRASAH AL-QURAN-

[ENTRY INI TIDAK BERTUJUAN UNTUK MEMPUBLISTI BLOG INI, IA ADALAH RUANGAN KHAS BAGI MEMUDAHKAN INSAN YANG PEMURAH BAGI MENYUMBANGKAN HARTA UNTUK PEMBANGUNAN MADRASAH AL QURAN, BINTULU]


0 ulasan: