Pages

RIBA; HARAM SEPERTI BABI DAN ARAK!

Assalamualaikum wbt,

Islam merupakan addin, addin merupakan cara hidup, pegangan yang kukuh dan keimanan yang di amalkan dalam tatanan kehidupan. Andai kita lari sedikit dari lingkungan itu, maka tauhid kita di anggap cacat, yakni tidak sempurna.

Contoh yang mudah, seorang remaja yang gemar bermain bola namun hanya memakai seluar pendek, maka tauhidnya di anggap cacat/ tidak sempurna. Remaja ini sudah terkeluar sedikit dari lingkungan tauhid yang digariskan Islam, walaupun masih Islam, Islamnya tidak lengkap, begitu juga dengan solat, jika tidak didirikan maka Islamnya tidak sempurna.

Kita lari sedikit dari persoalaan di atas, namun ruang lingkup masalah yang sama dan serupa.

Sebelum pergi lebih jauh, kita kena tanya hati kita, sejauh mana kita yakin Islam dapat menyelesaikan hidup kita (persoalaan ini berhubungkait dengan kefahaman tauhid)? Sejauh mana kita yakin Islam ini terbaik buat kita dan sejauh mana kita yakin Islam adalah rahmat bagi seluruh alam. Sejauh mana?

Em, kita masuk permulaan cerita, dahulu semasa tahun 90-an, perbankan Islam hampir tiada dan tidak ditawarkan oleh bank yang ada pada hari ini. Sekarang kita lihat hampir semua bank mempunyai bank yang menawarkan kaedah/konsep Islam/syariat Islam, walaupun bank konvesional masih berleluasa.

Apa beza bank Islam (bank yang menawarkan perbankan Islam) dan bank konvesional? Secara mudahnya bank Islam tidak bergantung kepada BLR seperti bank konvesional dan bank Islam TIDAK MEMPUNYAI RIBA tetapi tidak bagi bank konvesional (yang mengamalkan riba).

Seperti saya sebut sebelum ini, perkara ini bersangkut paut dengan tauhid kita, orang Islam jika disebut babi lantas jijik mendengarnya, jika disebut arak, maka lantas melaknatnya, namun jika kita sebut riba, apa agaknya yang tergambar di fikiran kita?

Pembaca sekalian, keharaman mengambil, menyumbang dan terlibat dengan riba semuanya jelas sepertimana haramnya arak. Riba itu nilai dan sistemnya haram sepertimana arak dan peminumnya, penghantarnya dan penjualnya atau orang orang yang terlibat dalam pembuatan arak tersebut.

Kadang-kadang kita memandang remeh tentang dosa riba, kita cuba melepaskan ‘dosa’ itu atas dasar ‘jahiliyyah’ atau ‘tiada pilihan’ atau ‘terpaksa’. Cuba kita renungkan kembali, benarkah alasan yang cuba kita lontarkan kepada diri kita sendiri atau kita memang tergolong daripada mereka yang meremehkan dosa riba.

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda dan bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu mendapat keberuntungan." (QS. Ali Imran: 130)

"Orang-orang yang makan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaithan lantaran (tekanan) penyakit gila. Keadaan memka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata (berpendapat), sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba. Allah telah menghalalkan perniagaan dan mengharamkan riba. Orang-orang yang telah sampai kepadanya larangan dari Rabbnya, lain terus berhenti (dari mengambil riba), maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum datang larangan), dan urusannya (terserah) kepada Allah. Orang yang mengulangi (mengambil riba), maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya. Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang senantiasa berbuat kekafiran/ingkar, dan selalu berbuat dosa. Sesungguhnya orang-orang yang beriman, mengerjakan amal shalih, mendirikan shalat dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Rabbnya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba) maka ketahuilah buhwa Allah dan Rasulnya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat (dari pcngambilan riba), maka bagimu pokok hartamu, kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya." (QS- Al-Baqarah: 275-279)

Dari sahabat Jabir -rodliallohu anhu- ia berkata, "Rasulullah Sholallahu Alaihi Wassalam telah melaknati pemakan riba (rentenir), orang yang memberikan/membayar riba (nasabah), penulisnya (sekretarisnya), dan juga dua orang saksinya." Dan beliau juga bersabda, "Mereka itu sama dalam hal dosanya." (HR. Muslim)

Ada yang lebih malang dengan menyatakan jika mengambil pinjaman dari bank Islam, ianya lebih mahal sedikit dari bank konvesional, membandingkan harga dengan addin bukanlah tindakan yang bijak malah jauh dari unsur kefahaman tauhid.

Pelbagai bentuk riba yang berlaku pada hari ini, dan bentuk pinjaman yang jelas mempunyai riba seperti pinjaman kereta, pinjaman rumah, dan kad kredit.

Bagi pinjaman kereta dan rumah, kita mempunyai pilihan untuk mengambik perbankan secara Islam, contohnya Maybank Islamic, CIMB Islamic dan lain lain lagi, mungkin harganya sedikit mahal (setahu saya, sekarang kadarnya setaraf dengan bank konvesional), namun jika kita yakin atas dasar addin Islam, wajar kita memilih secara tuntas dan tanpa soalan untuk menggunapakai perbankan Islam. Bukankah ‘tanpa soal’ tentang sesuatu yang telah wajib merupakan tanda keimanan dan ketaqwaan?

Kad kredit pula di andaikan sebagai ‘pemudah’ cara bagi mereka yang kesuntukan wang. Kad kredit adalah salah satu pilihan selain berhutang dengan kawan taulan atau sanak saudara. Merujuk apa yang di tulis oleh UZAR, keharaman kad kredit disebabkan mempunyai ciri ciri riba yang jelas yakni “Pemegang Kad tidak wajib melangsaikan ‘kos guna’ nya secara keseluruhannya setelah mendapat penyata bil dari pengeluar dalam tempoh izin yang diberikan, TETAPI DIBENARKAN UNTUK MEMBAYAR HANYA NISBAH KECIL DARIPADA BIL. Manakala bakinya, pemegang diberi pilihan samada ingin melangsaikannya dalam tempoh izin yang diberi tersebut ataupun dibiarkan bakinya lalu pihak pengeluar akan mengenakan faedah daripada jumlah bil yang tertangguh ini ”. (sila rujuk untuk maklumat lanjut: http://www.zaharuddin.net/content/view/134/93/)

Kad kredit yang selalu kita megah megahkan dan beranggapan berbelanja tanpa had sebenarnya menyusahkan kita, malah menjebakkan kita ke dalam dosa riba. Mungkin bagi sesetengah orang, mereka berasakan kad kredit ini merupakan ‘bantuan cepat’ ketika tiada wang. Bagi saya, ia bukanlah penyelesaian yang baik, percayalah setiap sesuatu yang kita buat tanpa berlandaskan Al Quran, maka tunggulah saat kehancuranya, dan yang paling malang keberkahan rezeki kita di tarik oleh Allah SWT, dan jadilah kita berulang-ulang dalam dosa riba.

Saudaraku sekalian, saya tahu di luar sana, malah di kalangan ilmuan Islam atau ‘ustaz’ pun kekadang memandang remeh soal riba, dengan alasan ‘jahiliyyah’ atau tidak tahu atau pun beranggapan bank konvesional lebih murah berbanding bank Islam. Dalam bidang ilmu, saya berpendapat seboleh-bolehnya kita memahami asas keilmuan bidang kehidupan, apa apa sahaja bidang, bukan sekadar kita faham bidang yang kita ada, tapi bidang ekonomi, bidang sukan dan lain lain yang bersangkutan dengan addin wajar kita pelajari. Di zaman ini, kita memerlukan ‘ustaz’ yang bukan sahaja bijak berbicara hal hukum taharah atau fekah malah dalam bidang eknomi Islam, sosial dan lain lain.

Saya menasihati diri saya dan pembaca sekalian, jauhilah riba seboleh bolehnya, jika sudah tersilap, mari kita atur balik langkah kita agar kesilapan tidak berulang. Sebagaimana kita ‘geli’ mendengar perkataan babi, kenapa kita tidak geli dengan perkataan riba….

Jom jauhi riba..yang terbaik dari kita adalah yang mengamalkannya..InsyaAllah…

Ya Allah, bagikan kami kekuatan dalam menjauhi riba, berkahilah rezeki kami di dalam kehidupan kami….amin…

0 ulasan: